fredag 4 januari 2008

Helgerna snart över!

Så hur blev det då? Blev julen härligt sinnlig som jag så pretentiöst skrev att jag tycker julen ska vara i tidigare blogginlägg? Funkade det att skala bort alla måsten och att njuta av nuet? Hatar jag fortfarande julen?

Oavsett kan jag konstatera att jag som vanligt faktiskt HAR trissat upp förväntningarna kring hur det "ska" vara. Särskilt inför julen! Herregud, man hinner inte springa på massa julmarknader. Det är oftast kallt, mörkt och framför allt hade barnen hellre stannat hemma istället för att stå på Götaplatsen och se det "fantastiska" bildspelet. - "Som en projektor mot en vägg", var barnens omdöme om det påkostade arrangemanget. Avenyn är lång, för lång för att det ska vara värt att se lite ljus uppsatta i träd. Fast själv tyckte jag nog att det var mysigt att stå vid eldarna och skridskobanan i Bältesspännarparken och barnen tyckte faktiskt att NK:s skyltning var rolig. Någon Haga julmarknad blev det inte i år heller och faktiskt inget Jul på Liseberg. Däremot blev det ett besök till Balders Hage i Alingsås!


Julafton kändes lyckad! Alla hjälptes åt med julmaten. Mina gamla morföräldrar orkar inte själva längre, även om de fortfarande vill och vägrar att ge upp. Vi delade upp vem som skulle laga vad och samtliga hjälptes åt. Att ändå kunna samlas i mormor och morfars stora hus på landet känns helt otroligt, men tack vare allas insats går det ändå.


Som jag skrivit tidigare blev ett barn sjukt på juldagsmorgonen, något som visade sig gå över ganska snabbt. Att resa hem istället för att turnera vidare bidrog helt klart till en avslappnad och lugn julhelg som fick bli som den blev. Alla dessa släktarrangemang tror jag är den främsta orsaken till att jag tycker julen och dagarna runt omkring blir jobbiga. Hur mycket jag än försöker så hamnar jag ofta i en situation där andras krav och förväntningar tar över, något som är svårt att komma undan. Jag tror att jag måste lära mig att förhålla mig till detta på ett bättre sätt så att jag själv inte påverkas så negativt.

Inga kommentarer: