tisdag 27 november 2007

Julstämning

Vad hör julen till? Vad kan få oss att njuta och koppla av i stället för att slukas in i allt för mycket julstress? Vad gör den njutbar? Hur längtar man till julen?

Jag vill fånga dagen. Försöka skala bort alla måsten. Inte se berget av saker som man måste hinna. Förska njuta av nuet!

För min del handlar det också om att våga gilla julen. Under många år var julen min största hattid på året. Jag tyckte aldrig att jag räckte till. Det är fortfarande en känsla jag måste jobba med. Jag antar att det har sin grund i skilda föräldrar som var så upptagna med att bråka med varandra om när vi skulle vara hos vilken av dem. En lugn harmonisk jul var inte att tänka på för oss barn. Framför allt en av mina föräldrar har över lag haft svårt att se skillnad mellan sina och våra behov. Detta har givetvis präglat mina julfiranden.

Under ett antal år struntade jag i allt vad jul var i mitt eget hem. Först efter att jag fick barn omvärderade jag och har upptäckt att jag kan tycka att det är riktigt trevligt, bara man inte överdriver eller tvingar sig eller andra till att göra saker man egentligen inte gillar. Lätt att säga, men ibland svårt att göra.

Julen är och ska vara sinnlig för mig! Känslor starkt förknippade med lukt, smak och värme. Strunt i alla syltor, korvar och annat som i alla fall jag inte tycker om. Fram för kanel, apelsin, vanilj, pepparkaka, stearin och milt ljus.


Jag tycker om julmarknader. I år vill jag besöka Haga julmarknad i Göteborg eftersom det aldrig har blivit av att jag besökt just den julmarknaden tidigare. Jag kommer nog inte ifrån Jul på Liseberg om barnen ska få något att säga till om, men jag har ingenting emot den underbara stämning alla ljusen skapar.

Har ni varit i den underbara butiken Balders Hage i Alingsås? Till och med en gammal julhatare som jag bli aldeles lyrisk i denna butik fullproppad med keramik, porslin, gammeldagsa julbonader, paketlack, ljus, julthe, halmfigurer och massor av annat som hör julen till. Vi får se om jag har vägarna förbi eller om det får bli en annan jul.

Inga kommentarer: