måndag 14 januari 2008

Krav Maga

Vilken häftig upplevelse!

Min senaste födelsedag fick jag en lite annorlunda present, nämligen en provträning i sporten Krav Maga med egen instruktör där en liten grupp vänner var välkomna att följa med. Denna gåva kom helt oväntat, men jag upplevde samtidigt att det innebar en spännande utmaning.

Jag kände sedan innan till att det rörde sig om självförsvar, att man boxas, sparkas, ramlar och att utövare använder olika skydd, något som för ett par tre år sedan inte hade lockat det minsta. Att över huvud taget utföra box-rörelser kändes mest fånigt då jag mötte på det första gången, men genom Friskis & Svettis tjusades jag först av Ki-gympan och därefter av Ki Boxen. I boxpasset använder vi mitsar när vi boxas, knäar och kickar. Det är otroligt konditionskrävande och det är en utmaning att få till tekniken på rätt sätt. En härlig adrenalin- och energikick vilket har gjort Ki Box till mitt absoluta favoritpass!

Krav Maga kändes som något tuffare. Bort med allt gympa-flax, in med mer explosion, smidighet och syfte. Som sagt, Krav Maga är självförsvar. Man lär sig dels att försvara sig vid olika typer av angrepp, dels att kontra för att ha möjlighet att ta sig från platsen så säkert som möjligt.

Vad roligt vi hade! Vad tufft det var! Vad sugen jag blev på mer! Kanske blir det mer framöver, men inte i vår. Har varit skadad och fixar troligen inte så tuff belastning redan nu, men vi får väl se...

Kika in på Krav Maga Academy

Inga kommentarer: